Beauty

Ontspannen de feestdagen in!

Ieder jaar, wanneer het einde van het jaar weer nadert heeft iedereen het op de een of andere manier weer druk. Druk met het afronden van werkzaamheden op school of op het werk; druk met het kopen van cadeaus en wellicht organiseren van (eindejaars)feestjes. Gun jezelf voorafgaand aan deze drukte daarom wat rust en ontspanning. Wat dacht je van lekker bijtanken door te floaten of een bezoek aan de sauna te brengen? Check onze winter-ontspanning top 3:

1. Drijven op zout

Als er één ding is dat bij ons op het verlanglijstje staat, dan is het wel floaten! In een speciale floatcabine kun je ontspannen en gewichtsloos drijven op zout water. De cabine wordt afgesloten, waardoor je totale rust ervaart en je spieren zich geheel kunnen ontspannen. Floaten kan iedereen, je hoeft er bijvoorbeeld niet voor te oefenen. Ook voor zwangere vrouwen biedt floaten een rustgevende uitkomst.

Het gehele floating-concept is van oorsprong een medisch-therapeutisch middel en werd in 1950 ontwikkeld door een Amerikaanse neuro-psycholoog. De originele benaming van floating is ‘Floatation REST’ (Restricted Environmental Stimulation Technique).

2. Genieten in 80 graden Celsius

Totale rust, ontspanning én de reiniging van je huid bereik je ook door een bezoek aan de sauna. In een sauna relax je in een temperatuur van wel 90 graden. Hierdoor gaat je lichaam zweten, waardoor cellen in de hoornlaag van de huid week worden. Tijdens het douchen, na het bezoeken van de sauna, spoel je deze huidcellen weer weg. Bijkomend voordeel van de sauna is dat het de veroudering van je huid vertraagt.

Tip: Maak je eigen stoombad thuis, speciaal voor  je gezicht. Dit doe je heel gemakkelijk zelf door gekookt water in een bak te doen. Voeg vervolgens een beetje kamille toe aan het water en ga er boven hangen met een handdoek. Je huid zal verfrissend aanvoelen!

3. Slapen!


Als er iets is dat je zeker rust geeft is het slapen! Al jaren doen verschillende wetenschappers onderzoek naar het (positieve) effect van slapen. Zo werd ontdekt dat slapen ook onze weerstand verhoogt en ons beschermt tegen bijvoorbeeld infecties en een burn-0uts. Daarnaast is slaap een middel tot lichamelijk en geestelijk opladen. Iets dat jouw waarschijnlijk ook zelf wel opvalt na een drukke week. Een aantal slaap-tips, speciaal voor jou:

  • Start het middagdutje! nee, het middagdutje is niet alleen voor kinderen bedoeld. Deze echte powernaps werken uitstekend wanneer je een nachtje slecht hebt geslapen. Het middagdutje geeft je weer een boost voor de rest van je dag. Nog een tip: mocht je een jong kindje (of jonge kinderen) hebben, dat nog dagelijks een middagdutje doet, doe dit dan samen met je kleine!
  • Alcohol en koffie: wil je een ontspannen en goede  nachtrust? Zorg er dan voor dat je geen koffie of alcohol drinkt voor het slapen gaan. Koffie kan namelijk de inslaap-tijd verlengen. Ook met alcohol op  heb je geen fijne nachtrust.
  • Kruidenthee! drink voor het slapengaan een lekker kruidenthee. Dit zal je ontspannen. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor kamille thee – uiteraard zonder suiker! – dat uitstekend werkt tijdens stress-volle periodes.

Floaten en zwangerschap


Floaten tijdens zwangerschap
Zoekt u ontspanning of wilt u even verlost zijn van zwangerschapsongemakken, dan kan floaten voor u iets betekenen.

Verwen en ondersteun de zwangere vrouw

Kadobon

voor uw vrouw,vriendin,familie of kennissen

Float & Wellness heeft met verschillende verloskundigenpraktijken een samenwerking:
Staat uw praktijk nog niet bij het bovenstaande rijtje, schroom dan niet en meldt u zich aan.

Waarom floaten tijdens en na zwangerschap?
Fysiek
Het is de gewichtloosheid, die het floaten zo aangenaam maakt. Het magnesiumsulfaat zout (Epsom zout) verandert het water in zout water, waarbij de vrouw een lichte opwaartse druk voelt. Zij kan niet ondergaan en drijft, zonder inspanning, op haar rug. Het lichaam wordt vederlicht. Dat doet vooral de extra belaste wervelkolom bij zwangeren goed. De spieren in de onderrug, die dan vaak zeer hard aanvoelen, ontspannen zich en kunnen tijdens het floaten weer optimaal doorbloed raken.
Bovendien zorgt de horizontale ligging ervoor, dat het lichaamsvocht weer gelijkmatig kan circuleren; hierdoor kunnen oedemen in benen en armen oplossen. Ook het zenuwstelsel profiteert van het uitblijven van de zwaartekracht: de spijsvertering komt op gang en de bloeddruk daalt.
Terwijl moeder en baby ontspannen, heeft het magnesiumsulfaat zout nog een bijkomend voordeel: het komt via de huid in de spieren en gaat verkramping tegen. En het maakt schoon: de huid wordt zacht en schrompelt niet zoals in andere baden.
Magnesiumsulfaat wordt ook al op medisch gebied gebruikt voor zwangere vrouwen die complicatie krijgen tijdens hun zwangerschap.
Mentaal
Door het ontbreken van externe prikkels, raken zowel lichaam als geest totaal ontspannen. De hersenactiviteit wordt verlaagd naar de thetafase, die normaliter alleen tijdens het slapen kan worden bereikt. Deze fase wordt geassocieerd met creativiteit, inspiratie, dromen en beeldend denken. Een uur floaten staat gelijk aan 4/6 uur slaap. Dit maakt dat floaten zeer effectief werkt bij mensen met een te kort aan slaap.

Floaten stimuleert ook de aanmaak van endorfine – een chemische stof aangemaakt doorde hersenen – waardoor we ons prettig gaan voelen. Hierdoor ervaar je minder pijn enbovendien bevordert het de gemoedstoestand. De enige andere activiteit die deaanmaak van endorfine in de hersenen stimuleert is

Hey! Ik ben Aisha, samen met tweelingzus Meg, de bedenker en oprichter van Myblackhair.nl. Ik heb van alles met mijn haar gedaan - heel veel vlechten, weave, curly & relaxers - maar nu draag ik mijn natuurlijke krullen. Yep, I'm a natural, maar vind het vaak nog heerlijk om superlange nepvlechten te dragen. Geniet van mijn posts, geschreven vanuit het tropische Suriname :) Loves: hubby, son, daughter, family, friends, Macbook, social talk, fun, laugh, smoothies