Meg's Personal note | Sporten met Garmin vivofit - MyBlackHair
Health

Meg’s Personal note | Sporten met Garmin vivofit

Een armband die al je stappen bijhoudt, je calorieën telt en je aanspoort om te bewegen als je weer eens te lang stil hebt gezeten. De perfecte oplossing voor iedereen die meer wil bewegen? In mijn personal note van vorige maand  gaf ik aan graag weer te willen sporten en bewegen. Ik wilde gewoon weer wat fitter worden. De afgelopen weken ben ik begonnen meer te bewegen en heb hierbij de activiteitsmeter van Garmin vivofit gebruikt.

Looks van de Garmin vivofit

VIVOFIT

Aangezien de band de hele dag om je pols moet blijven zitten, zijn de looks niet geheel onbelangrijk. De vivofit ziet er best simpel uit; een bandje met een klein scherm. De bandjes zijn verkrijgbaar in de kleuren zwart, grijs, groen, blauw, paars en rood. Ik heb de paarse kleur ontvangen. Niet echt een kleur die je elke dag kunt combineren met je kleding. Als ik zelf had mogen kiezen, had ik liever een zwarte band gehad. Ik vind het geen lelijke armband; het straalt iets sportiefs uit wanneer je het om hebt.

De vivofit werkt op batterijen die een jaar meegaan. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat midden op de dag je stappen niet meer worden geteld. Je kunt de batterij ook gewoon zelf vervangen, mocht het zover zijn.

 

Apps

vivofit_apps

De meeste van ons zijn wel in het bezit van een Android telefoon of iPhone. Nadat je online een account hebt aangemaakt, kun je de Garmin Connect app downloaden en je vivofit aan de app koppelen en synchroniseren. Alle gegevens worden dan in grafieken voor je bijgehouden. Ook kun je in de app activiteiten toevoegen. Via de online tool, kun je ook alle activiteiten bijhouden en bijvoorbeeld een hardloopschema aan je agenda toevoegen.

De stappenteller

Op de vivofit kun je aflezen hoeveel stappen je op een dag hebt gemaakt en de doelstappen, hoeveel calorieën je hebt verbrand, het aantal kilometers dat je hebt afgelegd, de tijd en de datum. De eerste week heb ik de stappenteller getest. Ik was nieuwsgierig hoeveel stappen ik zette op een dag. Zo liep ik de eerste dag 2727 stappen, terwijl dat er 7270 stappen hadden moeten zijn. Als je te lang stil blijft zitten, verschijnt er een rode balk op de band. Deze verdwijnt alleen als je weer gaat lopen. De eerste paar dagen stond ik ook echt op om de rode balk te laten verdwijnen. Zo ging ik, als ik bijvoorbeeld een hele dag thuis zat, toch maar even buiten een rondje lopen, maar na een tijdje motiveerde de balk mij eigenlijk niet meer. Daarnaast, als ik een dagje uit ging (strand, pretpark, drankje doen, etc), deed ik niet altijd de band om. Toch wel weer een gemiste kans om mijn stappen te tellen.

Ik denk dat de stappenteller wel goed werkt als je echt wilt beginnen met meer te bewegen. Je neemt eerder de trap dan de roltrap of lift en laat sneller de auto staan om je stappen te behalen.

vivofit_stappenteller

Persoonlijke doel

Omdat ik van de stappenteller niet echt gemotiveerd raakte, ben ik mij toen toch maar meer gaan richten op mijn persoonlijke doel: 3 keer in de week hardlopen. De band deed ik dan alleen maar om als ik ook daadwerkelijk ging hardlopen. Via Garmin Connect, maakte ik een account aan. Aan mijn agenda heb ik de workout ‘5K voor beginners’ toegevoegd. Een 12 weken durend programma waarin 3 dagen per week een training wordt aangegeven. Als beginner kun je via de online tool ook veel informatie vinden over hardlopen en de begrippen die erbij horen. Vivofit houdt het aantal kilometers bij dat je hebt gelopen over de hele dag. Dus niet specifiek tijdens het hardlopen.

Om al je activiteiten bij te houden, moet je dit handmatig in het systeem invoeren. Dit geldt ook voor andere sporten die je uitvoert. Je vult in welke sport je hebt beoefend, hoeveel kilometers je hebt gelopen en hoeveel minuten. Op deze manier kan je de totalen per week, maand en jaar bijhouden. Voor de maand augustus ziet het er tot nu toe zo uit:

vivifit_hardlopen

 

Het voordeel van het dragen van deze band tijdens het hardlopen vind ik, dat je je kilometers bij kan houden en natuurlijk het aantal stappen dat je maakt. Een hartslagmeter toevoegen zou geen overbodige luxe zijn. In het trainingsschema staat bijvoorbeeld dat je 5 minuten moet rennen met een hartslag van 111 tot 129 bpm (beats per minuut). En daarvoor moet je echt een hartslagmeter hebben. Het voordeel hiervan is dat je je hartslag kunt bijhouden, fitter wordt en je prestaties verbeteren. De hartslagmeter kun je apart bestellen.

 

Omdat ik soms weleens laat thuis kwam en s’ochtends geen tijd had om te gaan hardlopen, heb ik ook regelmatig in de avond hardgelopen. Nu is het zomertijd en niet zo gauw donker, maar bij schemering was er al niets meer af te lezen van de Garmin vivofit. Tijdens het lopen is de tijdsfunctie wel handig. Er is geen lichtknopje op de activiteitsmeter, dus dat is wel jammer.

Slaapfunctie

Naar deze functie was ik ook heel erg nieuwsgierig, want ik wilde wel graag weten hoeveel ik nou echt slaap. De vivofit houdt voornamelijk je bewegingen bij als je in slaap bent. Om de slaapfunctie in te schakelen druk je op het knopje van de band totdat het woord ‘sleep’ verschijnt. Vanaf dat moment begint het je bewegingen te meten. Als je weer wakker bent, zet je de slaapfunctie weer uit. Ook kun je handmatig in het online systeem invullen welke tijden je aan het slapen was.

Hierbij mijn bewegingen van een (kort) nachtje slaapje:

vivifit_slapen

Ik weet niet echt of dit zinnige informatie is, maar je kunt in elk geval zien of je rustig hebt kunnen slapen. Er zijn namelijk ook vergelijkbare armbanden op de markt die bijvoorbeeld ook meten hoe lang het duurde voordat je in slaap viel en hoe lang het duurde voordat je ontwaakte. Dat doet deze dus niet.

Voordelen en nadelen

Voordelen:

–       Verkrijgbaar in verschillende kleuren

–       De batterij gaat lang mee

–       De stappenteller geeft een seintje als je te lang stil hebt gezeten

–       De app en online trainingsmiddel helpen je met meer bewegen en je doelen te behalen

–       Je kunt er een hartslagband aan koppelen

Nadelen:

–       Veel handmatig invoeren bij gebruik van online tool

–       Er is geen verlichting aanwezig

–       Beperkte informatie over je slaap

Ik ben blij dat ik de vivofit heb mogen testen, ik ben weer gaan bewegen. Toch vind ik dat het bepaalde dingen mist en zou ik voor een meer geavanceerdere activiteitsmeter gaan of bijvoorbeeld een hartslagmeter erbij kopen. Vooral als je veel sport, lijkt het mij vervelend om steeds handmatig de activiteiten in te moeten voeren. Je kunt namelijk niet op het armbandje zelf aangeven dat je begint met hardlopen of een andere sport en dat je vanaf dat moment het aantal gelopen kilometers en stappen wil bijhouden. Ook mis ik echt een lampje in het bandje. Vooral ‘s avonds voordat je gaat slapen zou dat erg handig zijn en natuurlijk als je wat later in de avond gaat hardlopen en het buiten donker is.

De online trainingstool die erbij komt en de app vind ik een waardevolle toevoeging. Je kunt alles zo goed bijhouden en echt progressie zien in het sporten. De vele trainingsprogramma en de uitgebreide uitleg zijn echt handig als je pas begint met hardlopen. Ook heerlijk dat je je niet druk hoeft te maken over een lege batterij. Je hoeft het een heel jaar niet op te laden.

Al met al denk ik dat het voor een beginner die gewoon meer wilt bewegen en gezonder wilt gaan leven een goede activiteitsmeter is. Maar sport je meerder malen per week en beoefen je ook verschillende sporten, dan kun je beter een geavanceerdere activiteitsmeter aanschaffen.

Ik ben één van de oprichters en bedenker van MyBlackHair.nl. Altijd op zoek naar iets leuks en iets beters voor het haar!Met mijn blogs en artikelen hoop ik jou op weg te helpen naar een excellente haarverzorging ;) Loves: BF, kids, hair, beauty, online shopping(!), MyBlackHair, social media, iPhone, MacBook, fashion, (steeds meer) beauty, nagellak, lipbalm