Health

Health | Waarom voedingssupplementen zo belangrijk zijn

5 gezonde haargewoonten

Het is bijna eind augustus. Dat betekent dat ik een jaartje ouder én wijzer (die gedachte sleept me er doorheen!) wordt, en het einde van de zomer in zicht is. Ik ga nog een paar dagen naar mijn familie in Spanje, dus ik heb nog enkele hete dagen (40 graden)  tegoed, waar ik als koukleum erg naar uit kijk. In Nederland kan men ondertussen al voorbereidingen treffen voor de gure avonden en natte dagen (lange mouwen, dichte schoenen). Dit is ook vaak de periode waarin mensen de eerste griepjes krijgen, omdat de temperatuursveranderingen groot zijn en men (lees: vrouwen) zich vaak nog te dun kleed, waardoor je snel een verkoudheid kunt oplopen. Om deze periode vlekkeloos te doorstaan wil ik dit jaar vooraf maatregelen nemen.

Tijdens de opleiding Voeding & Diëtetiek wordt er in het eerste jaar veel ingegaan op gezonde en gevarieerde voeding. Hier wordt over gezegd dat het belangrijk is om zo gevarieerd mogelijk te eten. Gevarieerd eten houdt in; verschillende granen, groenten, fruit, dranken enzovoort. Als je dit doet zou je al je vitaminen binnenkrijgen en een gezond mens zijn. In het begin van mijn opleiding stond ik daar honderd procent achter en gaf ik mijn eerste adviezen, als groentje, vol zelfvertrouwen. Ik adviseerde de mensen wat ik op school had geleerd en wat tevens de richtlijnen van het voedingscentrum zijn. Als je gezond en gevarieerd eet, hoef je die extra vitamine C supplementen niet te slikken.

Ik ben daar op teruggekomen sinds ik mij meer ben gaan verdiepen in de orthomoleculaire visie achter voeding. In de orthomoleculaire geneeskunde wordt er naar gestreefd om een optimale concentratie aan voedingsstoffen in het lichaam te hebben. Er zijn echter factoren die ervoor zorgen dat het voedsel dat wij eten al zodanig ‘beschadigt’ is, dat er nog maar weinig vitaminen en mineralen in zitten waardoor ons lichaam deze niet meer optimaal kan opnemen. Enkele voorbeelden zijn:

  • Gebruik van verdelgingsmiddelen, de bodem wordt steeds armer aan vitaminen en mineralen;
  • Vervuiling in voeding en milieu zoals de welbekende E-nummers of uitlaatgassen en gif uitstoot die op de gewassen komt;
  • Verkeerd bereiden van voedsel. Veel mensen weten niet dat door middel van pureren, te klein snijden, onnodig lang bakken en/of koken er veel vitamineverlies optreed;
  • Bewaren van voedsel. Meestal duurt het even voordat het groente en fruit opgegeten wordt. Soms ligt er wel drie dagen een halve paprika in de koelkast. Dit is niet bevorderlijk voor de kwaliteit. Een broccoli ziet er na een week nog goed uit, maar het zal je niet meer evenveel vitaminen geven als toen het bij de boer vandaan kwam. Verder moeten bepaalde groenten en fruit zoveel mogelijk koel bewaard worden. Zon/daglicht zorgt er namelijk ook voor dat de kwaliteit achteruitgaat;
  • Te rijpe groenten en fruit maar ook vruchten die van ver gehaald worden en vruchten die onrijp geplukt worden. Heb je enig idee wat een banaan allemaal heeft moeten doorstaan voordat het in jouw fruitmand komt te liggen? Denk daar maar eens over na.

Dit zijn allemaal factoren die eraan bijdragen dat we eerder een tekort aan vitaminen en mineralen hebben dan een voorraadje. Zoals ik eerder zei streeft orthomoleculaire voeding ernaar de lichaamscellen optimale hoeveelheden voedingsstoffen te geven. Er wordt door een orthomoleculair therapeut geadviseerd om extra voedingsstoffen of supplementen te nemen als blijkt dat hier een tekort aan is. Dit wordt onderzocht aan de hand van bloedonderzoeken. Dit kun je dus niet voor jezelf bepalen.

vitamine_pil

Voedingssupplementen
Momenteel slik ik IJzersupplementen, vitamine B11 en vitamine D supplementen. Na contact te hebben gehad met een orthomoleculair therapeut heb ik besloten om vanaf eind augustus ook multivitaminen, vitamine C en magnesium erbij te gaan slikken. De reden hiervoor is, omdat ik wat kwaaltjes heb (vermoeidheid, hoofdpijn, lage rugpijn/stijfheid van spieren) die niet horen bij een jonge vrouw.

Er zijn uiteraard vitaminen waarbij je bij een te hoge dosis nare bijwerkingen kunt krijgen maar dat gebeurt niet zomaar. Je moet goed blijven luisteren naar je lichaam en ik zal na een half jaar mijn bloedwaarden meten.

Het is goed om te weten, -iets waar ik niet zo lang geleden achter ben gekomen-, dat veel supplementen hulpstoffen hebben die naar mijn mening niet in een pil horen te zitten. Zo wordt er bijvoorbeeld heel vaak dextrose als hulpstof in een supplement gebruikt. Dextrose is een enkelvoudige koolhydraat. Koolhydraten bestaan in verschillende groottes waarvan dextrose de meest simpele vorm is die snel in je bloed wordt opgenomen. Dextrose is ook bekend als het simpele druivensuiker. Geen idee waarom er suiker in een supplement zit, maar dat spreekt mij totaal niet aan. Of nog raarder, sinaasappelaroma. Verder kom je nog hulpstoffen tegen als glansmiddelen en kleurstoffen. Kortom, ik ben dus nog op onderzoek naar een merk die zo min mogelijk, in mijn ogen, onnodige hulpstoffen gebruikt.

In mijn volgende blog zal ik meer ingaan op de vitaminen en mineralen die ik al slik en die ik tegen die tijd dan al ruim een maand slik. Ik zal dan verder toelichten hoe deze vitaminen bijdragen aan een gezonde hoofdhuid, haar en huid en jullie zullen weten welk merk ik gebruik. Ik zal jullie ook vertellen of ik mij fitter en vitaler ben gaan voelen zonder kwaaltjes.

Maar voordat ik de pillen bestel, ga ik genieten van mijn welverdiende vakantie! In september mag ik namelijk weer in de studieboeken…

 

Hey! Ik ben Sharon, eigenaresse van De Eco Consulent. Ik ben werkzaam als gewichts- en natuurvoedingscoach en ik wil mensen, o.a. door middel van het schrijven van blogs, inspireren om te kiezen voor een gezondere leefstijl. Loves: familie, hubby, kettlebell, food, the sun, eco lifestyle. www.ecoconsulent.nl