Health

Health | Vitamines en mineralen voor gezond haar!

Fresh Fruit

Zoals jullie weten ben ik nu iets langer dan een maand voedingssupplementen aan het gebruiken. Momenteel lijkt het alsof ik een klein apotheekje aan huis heb, omdat ik zes verschillende soorten slik. Waarom, zullen heel veel mensen denken. Want, als je gevarieerd eet krijg je toch al alles binnen? Als je mijn blog van augustus leest zal je zien wat de reden daarvan is. In het kort gezegd hebben onze voedingsmiddelen vandaag de dag niet meer de voedingsstoffen die ze vijftig jaar geleden hadden. Omstandigheden als vervoer, bewaren en bereiden van voedingsmiddelen spelen onder andere een rol bij de afbraak van vitamines. Mineralen daarentegen zijn veel stabieler en er zal daarvan niet zo snel verlies optreden. Ik zal jullie deze maand kort het verschil vertellen tussen vitamines en mineralen, welke vitamines en mineralen ik gebruik en wat deze vitamines en mineralen doen voor je haar.

Vitamines en mineralen

Vitamines en mineralen zijn stoffen die in voedingsmiddelen voorkomen. Beide zijn belangrijk voor de groei en ontwikkeling en mede daarom dus onmisbaar in onze voeding. Vitamines kun je onderverdelen in vitamines die in water oplosbaar zijn en vitamines die in vet oplosbaar zijn. Vitamines die in water oplosbaar zijn worden niet in je lichaam opgeslagen, een teveel verlaat het lichaam via de urine. Water oplosbare vitamines zijn alle B vitamines (op vitamine B12 na) en vitamine C. De vitamines die in vet oplosbaar zijn, zijn de vitamines A, D, E en K. Deze vitamines worden beter opgeslagen (vitamine A kan zelfs een voorraadje aanleggen in je lever), maar uiteindelijk worden deze ook uitgescheiden.

Mineralen komen voor in de natuur (denk aan magnesium of kalk) en komen via planten en dieren (die de mineralen opnemen) in onze voeding terecht.

 

Mijn apotheekje

sharon_vitamine

Het was een hele zoektocht om vitamines en mineralen te vinden waarmee ik uiteindelijk tevreden was. In het kort is het voor mij belangrijk dat supplementen niet genetisch gemanipuleerd zijn, vrij zijn van soja, toegevoegde suikers, dierlijke substanties, conserveermiddelen en synthetische kleur-, geur- en smaakstoffen.  De belangrijkste supplementen die ik gebruik en die naar mijn mening iedereen goed kan gebruiken zijn magnesium, een multi vital, plantaardige visolie en vitamine D.

Magnesium

Als je magnesium wilt gebruiken is het heel belangrijk dat het aminozuurgecheleerd magnesium is en geen magnesiumoxide. Magnesiumoxide kan de maag en darmen irriteren en wordt slecht opgenomen door het lichaam. Magnesium gebonden aan een aminozuur doet het tegenovergestelde. Magnesium heeft veel functies in ons lichaam, in het kort is het nodig voor de botopbouw, opbouw van lichaamseiwit en heeft het een belangrijke rol in de stofwisseling. Verder schijnt magnesium belangrijk te zijn om vroegtijdig haarverlies te voorkomen.

Multi vitalvitaminen_1
Een multi vital is een combinatie van verschillende vitamines en mineralen in een supplement. Eén van deze stoffen die een belangrijke rol in de stofwisseling spelen zijn de B-vitamines. De verschillende B-vitamines moeten samen in een multi supplement aanwezig zijn omdat ze elkaar versterken en samenwerken. Er zijn acht soorten vitamines B. Degene die belangrijk zijn voor een gezonde hoofdhuid en gezond haar zijn vitamine B2, B3, B5 en B8. En nog specifieker is van die vier vitamines, vitamine B8 de beste voor gezond haar. Vitamine B8 zit in eieren, melk en noten.

Plantaardige visolie
De reden dat ik plantaardige visolie slik, is omdat het beter is voor de vissen en het milieu. Het advies is om ieder geval twee keer per week (vette) vis te eten. Als je dit zou doen zou je aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid komen. Maar uit onderzoek blijkt dat Nederlanders weinig vis eten en daardoor te weinig omega-3 vetzuren binnenkrijgen. De vetzuren zijn onder andere belangrijk voor een gezonde werking van de hart en bloedvaten. Bij een tekort kun je last krijgen van droog haar.

Vitamine D
Als je net als ik een donkere huid hebt en in Nederland woont is het nodig om het hele jaar door vitamine D te gebruiken. Mocht je daar geen zin in hebben slik het dan in ieder geval in de maanden dat er weinig zon schijnt (september tot april). De belangrijkste functie van vitamine D is om calcium uit de voeding in het lichaam op te nemen. Een tekort zal dus uiteindelijk lijden tot bot-ontkalking. Zoals ik eerder heb gezegd is vitamine D een vitamine die in vet oplosbaar is, het heeft dus vet nodig om zijn functie goed uit te kunnen voeren. Deze vitamine vind je daarom van nature in vette vis (zalm, makreel, haring) en roomboter. Wat de precieze rol voor het haar is, is nog niet helemaal bekend. Wel is er recent onderzoek gedaan bij kale muizen. Door uit vitamine D afgeleide bestanddelen te gebruiken werd de haargroei gestimuleerd. Geen idee of dit uiteindelijk ook geldt voor mensen maar baat het niet dan schaadt het niet, want vitamine D is ongeacht zeer belangrijk voor ons lichaam.

Gevarieerde voeding
Zoals je kunt lezen zijn de genoemde vitamines en mineraal belangrijk voor veel functies (en nog veel meer die ik niet genoemd heb en niet ken) in het lichaam. Bij gebruik van één of meer supplement(en) is het belangrijk om te onthouden dat ze niet gelden als vervanging van een maaltijd. Het blijft belangrijk om gezonde voeding te nuttigen en de supplementen als aanvulling te zien.

Hey! Ik ben Sharon, eigenaresse van De Eco Consulent. Ik ben werkzaam als gewichts- en natuurvoedingscoach en ik wil mensen, o.a. door middel van het schrijven van blogs, inspireren om te kiezen voor een gezondere leefstijl. Loves: familie, hubby, kettlebell, food, the sun, eco lifestyle. www.ecoconsulent.nl