Health

Health | Een week zonder suiker

suiker

Ik ben vorige week de uitdaging aangegaan om een week lang geen geraffineerde suiker (denk aan tafelsuiker) te eten. Een week, denk je, dat moet toch lukken? Nou, dat is lastiger dan je denkt, omdat er bijna overal suiker in zit. Soms gewoon met de naam suiker maar heel vaak ook met een synoniem van het woord suiker.

Over het algemeen denken mensen dat mijn snacks voornamelijk bestaan uit stukjes komkommer en ongezouten noten, maar helaas is dat niet altijd waar. Ik ben wel altijd bewust bezig met wat ik eet en waar het eten dat we thuis eten vandaan komt. Ik prop dus niet alles gedachteloos in mijn mond. Desalniettemin, heb ik ook af en toe een ‘vreetbui’. Ik kan dan een zak chips of drop maximaal twee dagen intact laten. Ik heb deze dingen daarom zelden in huis zodat ik niet in de verleiding kom als ik na een lange dag hongerig thuiskom.

De uitdaging begon maandag 16 september. Die zondag ervoor begon ik (nog) bewuster boodschappen te doen door op elk etiket te kijken of er suiker aan toegevoegd was. Ik kwam echt tot schokkende ontdekkingen. Ik kwam er bijvoorbeeld achter dat een van de woksauzen die ik af en toe koop meer dan 24 gram (toegevoegd) suiker bevat. Dit zijn 5 suikerklontjes in een vrij klein zakje. Ik kwam er ook achter dat er in de babypapjes van mijn nichtje verschillende soorten suikers aan toegevoegd zijn. Dat vind ik echt te bizar voor woorden. En zo waren er nog meer producten die ik wel wilde kopen, maar niet kon kopen omdat er suiker aan toegevoegd was.

Ik zou jullie deze maand eigenlijk meer vertellen over de voedingssupplementen die ik besteld heb en wat de betreffende vitaminen voor ons lichaam kunnen doen (uit voeding of uit supplementen). Dit moet even wachten omdat ik mijn supplementen pas een klein weekje in huis heb en ik dus nog niet kan vertellen of het enigszins effect op mijn lichaam heeft. Ik neem jullie deze maand dus mee in mijn avontuur van: ‘Een week zonder suiker’.

Ik deed mee via ‘Miss Natural’. Zij stuurde mij bijna dagelijks een mailtje met informatie en tips over het leven zonder suiker en welke producten daar goed in passen. Volgens Miss Natural ‘word je huid mooier’ als je suikers schrapt uit je voeding. Tevens ‘wordt je huid rustiger en kan je haar baat hebben bij een gezonder dieet, waardoor het meer gaat glanzen’. Of dit zo is weet ik niet, dat zal ik zelf moeten ervaren door suikers uit mijn menu te schrappen.

Om jullie een idee te geven hoe een dagmenu zonder suiker er voor mij uitzag vorige week, heb ik van de eerste dag alles wat ik heb gegeten, genoteerd:

Ochtend

  • Biologische appel uit Nederland.
  • Twee biologische volkoren crackers met avocado en stukjes tomaat.
  • Havermoutpap met amandelmelk en kaneel. (Dit was zonder suiker niet geslaagd, dus heb ik meer dan de helft laten staan. Later in de week ben ik van melk veranderd, havermelk, en dat was wel lekker zonder suiker).

Terwijl ik mijn crackers aan het eten was, schrok ik ineens, want ik wist dat er in ‘normale’ crackers vaak suiker aan toegevoegd wordt. Ik rende dus naar de keuken met mijn mond vol crackers, maar ik kon gelukkig rustig dooreten want er was geen suiker aan toegevoegd. Tussendoor drink ik nog twee grote koppen thee en eet ik wat rozijntjes en gedoogde pruimen.

Lunch

  • Zelfgemaakte groentesoep (was nog over van de avond ervoor).
  • Glas versgeperste sinaasappelsap.

Tussendoor drink ik veel thee en knabbel ik op wat nootjes (walnoten, paranoten en cashewnoten).

Avondeten

  • Vegetarische curry met zilvervliesrijst.
  • In de avond heb ik trek in wat lekkers. Ik besluit om havermoutkoekjes te maken met banaan en kaneel. Alles prakken met een klein beetje melk, vormpjes maken, 15 minuten in de oven en smullen.
  • Twee koppen thee.

Na mijn week zonder suiker heb ik de smaak te pakken en besluit ik om door te gaan met deze manier van eten. Ik heb ondertussen wel al gesnoept van chocola maar op het gebied van mijn hoofdmaaltijden zorg ik ervoor dat het zo puur mogelijk is. Ik denk wel dat je de echte gezondheidsvoordelen (afvallen, mooie huid, glanzend haar) pas kunt zien als je deze manier van leven een paar weken volhoudt en ook rekening houdt met het vetgehalte in voeding.

Vind jij het ook leuk om een week de geraffineerde suikers uit je menu te schrappen dan is het belangrijk dat je in ieder geval op deze synoniemen van suiker let op de verpakking:

  • Dextrose
  • Fructose(-stroop)
  • Glucose(-stroop)
  • Glucosefructose(-stroop)
  • Maltodextrine
  • Melasse(-stroop)
  • Sacharose
  • Sucrose

Mocht je over dit onderwerp vragen hebben of ideeën willen over de producten die je het beste kan eten? Laat het me dan weten. Heb jij leuke recepten of tips voor mij? Plaats dan een comment hieronder!

 

Hey! Ik ben Sharon, eigenaresse van De Eco Consulent. Ik ben werkzaam als gewichts- en natuurvoedingscoach en ik wil mensen, o.a. door middel van het schrijven van blogs, inspireren om te kiezen voor een gezondere leefstijl. Loves: familie, hubby, kettlebell, food, the sun, eco lifestyle. www.ecoconsulent.nl