Specials

Film Review | Alleen Maar Nette Mensen

In de film Alleen Maar Nette Mensen gaat David (Géza Weisz) op zoek naar zijn ideale vrouw: een mooie, grote, donkere seksgodin mét brains. David woont in Amsterdam Zuid en is Joods, maar door zijn donkere haren wordt hij vaak aangezien als Marokkaan. Voor zijn zoektocht naar zijn ideale vrouw, moet hij verder kijken dan de buurt met alleen maar nette mensen. In de Amsterdamse Bijlmer zal hij vast en zeker zijn vrouw vinden…

Toen het boek in 2008 uitkwam, kreeg schrijver Robert Vuijsje heel wat lovende woorden, maar ook heel veel kritiek over zich heen. Voornamelijk donkere vrouwen vonden het boek discriminerend en racistisch. Ik heb in die tijd niet zoveel meegekregen van de kritieken, maar kocht het boek eigenlijk omdat ik het op nummer 1 zag liggen in de boekhandel. Ik heb Alleen Maar Nette Mensen vervolgens in één week uitgelezen en heb echt enorm gelachen. Het is een boek met een en al vooroordelen over de Bijlmer, de vrouwen die er wonen, maar ook over de ‘linkse intellectuelen’. Want ja, natuurlijk  hebben niet alle Surinaamse vrouwen hele grote borsten en dikke billen. Ook huppelen ze niet allemaal met niets-verhullende kleding in de rondte. En natuurlijk zullen er ook blanke vrouwen zijn die drie kinderen van vijf mannen hebben (want tja, wie waren ook alweer de echte vaders?). Het boek zegt, naar mijn menig, weinig over de werkelijkheid en is er eerder op gericht de vooroordelen aan de kaart te stellen, dan te stigmatiseren. Voor mij was het makkelijk om tussen de regels door te lezen en te genieten van het boek.

Een boek en een film zijn natuurlijk twee totaal verschillende dingen. Bij een boek creëer je je eigen verbeeldingen  en in een film is dat al voor je gedaan. In deze film komt dat rauw op je dak. Ik bedoel, blote borsten en billen zijn geen nieuwigheden in Nederlandse films. Ik kan het me alleen niet meer herinneren dat tijdens het seks avontuurtje in de box (schuur), er een kindje bij was die een lolly in zijn mond krijgt gedauwd (misschien moet ik dat toch eens nalezen..). Om dat op beeld te zien, vind ik persoonlijk best schokkend. .

De film zelf is, net als het boek, hilarisch. Ik heb mij kapot gelachen. De hoofdrol wordt gespeeld door Geza Weisz. Ik kende hem nog niet, maar vind dat hij het personage heel goed neerzet. Immanulle Grives speelt Bijlmer chick Rowanda. Haar ken je misschien nog wel van de Hi Reclame ‘Pokkie Foetsie, Alles Foetsie’.

Moet je deze film bekijken? Dat mag je natuurlijk zelf weten. Ben je ‘tegen’ de inhoud van het boek en vind je dat de donkere vrouw op een negatieve en/of racistische manier wordt neergezet? Dan moet je zeker niet gaan. Maar heb je al genoten van het boek, dan zul je zeker genieten van de film. En als je het boek (nog) niet hebt gelezen, dan hoop ik dat je iets aan mijn recensie hebt gehad om zo een afweging te maken.

De film draait vanaf a.s. donderdag in de bioscopen. Vanavond is er een landelijke premiere in 12 grote steden. Heb je toevallig een kaartje voor de premiere in Pathe Arena (Amsterdam)? Kom dan gezellig kletsen en foto’s maken bij de MyBlackHair stand!

See you there!

Ik ben één van de oprichters en bedenker van MyBlackHair.nl. Altijd op zoek naar iets leuks en iets beters voor het haar!Met mijn blogs en artikelen hoop ik jou op weg te helpen naar een excellente haarverzorging ;) Loves: BF, kids, hair, beauty, online shopping(!), MyBlackHair, social media, iPhone, MacBook, fashion, (steeds meer) beauty, nagellak, lipbalm